PICTURE
I) Define the picture :
¤ Nature of the document : circle the right answer :
This document is a map/an article from a newspaper/an advert/a poem.
¤ Origin of the document :
* Cross out the wrong answer in the two sentences :
– The document is dated/not dated.
– We know/don’t know where the document comes from.
* Complete the sentence :
This document is issued by............................................... .
II) Global description :
¤ Put these words on the elements composing the advert :
– Title
– Slogan
– Picture
¤ Composition :
* Choose the right answer(s) :
a) There is a picture at the top of the page.
b) There is a picture at the bottom of the page.
c) There is a picture in the middle of the page.
* How many characters are there ?
There are .... characters.
* Describe what you can see :
I can see a ......................... in a frame.
III) Detailed description :
¤ Choose the right word to fill in the blanks :
slogan/photo/recommandation/title/picture/drawing
In the frame, i can see a cigarette.
There is also a ......... : "loading cancer".
I can see a ............. : "time remaining : less than you think", and a .............. : "stop".
IV) Aim/goal :
¤ What does this frame make you think about ? (circle the right
answer(s)
– This makes me think about the radio/the internet/the television.
– It looks like something loading/a cartoon/a lighted cigarette.
¤ What is the aim of the document ?
The aim of the document is to make smokers .......... smoking.
V) Give your advice :
– I find this document convincing because ....................................................................................................................................................................................................................................................
OR
– I find this document unconvincing because ....................................................................................................................................................................................................................................................
PUBLICITE ANTI-TABAC
¤ Concerne un public de 3ème S.E.G.P.A. en fin d’année scolaire. Le projet peut paraître ambitieux mais il tend vers le niveau qui sera visé au C.A.P.
¤ Fait suite à un travail sur la cigarette réalisé par deux autres classes :
– Recherches sur le tabac (lois, composition, effets secondaires et maladies liées au tabac) réalisées en cours de SVT par les 5ème S.E.G.P.A.
– Travail sur les slogans anti-tabac réalisé en cours de français par les 4ème S.E.G.P.A.
¤ But : - créer une unité entre les classes et les matières (on peut envisager de travailler avec des collègues du collège).
- s’appuyer sur la connaissance du sujet par les élèves afin qu’ils n’aient plus à se focaliser que sur la langue
¤ Approche :
– Demander aux élèves de repérer les mots qui ne sont ni connus ni transparents.
– Leur faire chercher ces quelques mots dans le dictionnaire.
– Vérifier qu’ils ont bien compris les consignes.
– Les laisser observer le document et répondre en autonomie, individuellement ou par deux (sauf pour le V)).
– Mise en commun/correction au tableau.
– Pour le V), organiser un petit débat en français avant, et proposer un word box au tableau pour leur faciliter la tâche. Une ou deux phrases suffiront.