Bandeau
Site pédagogique Anglais
Slogan du site
Descriptif du site
PUBLICITE ANTI-TABAC
Article mis en ligne le 21 juin 2009
dernière modification le 15 décembre 2009

PICTURE

I) Define the picture :

¤ Nature of the document : circle the right answer :

This document is a map/an article from a newspaper/an advert/a poem.

¤ Origin of the document :

* Cross out the wrong answer in the two sentences :

 The document is dated/not dated.
 We know/don’t know where the document comes from.

* Complete the sentence :

This document is issued by............................................... .

II) Global description :

¤ Put these words on the elements composing the advert :

 Title
 Slogan
 Picture

¤ Composition :

* Choose the right answer(s) :

a) There is a picture at the top of the page.
b) There is a picture at the bottom of the page.
c) There is a picture in the middle of the page.

* How many characters are there ?

There are .... characters.

* Describe what you can see :

I can see a ......................... in a frame.

III) Detailed description :

¤ Choose the right word to fill in the blanks :

slogan/photo/recommandation/title/picture/drawing

In the frame, i can see a cigarette.
There is also a ......... : "loading cancer".
I can see a ............. : "time remaining : less than you think", and a .............. : "stop".

IV) Aim/goal :

¤ What does this frame make you think about ? (circle the right
answer(s)

 This makes me think about the radio/the internet/the television.
 It looks like something loading/a cartoon/a lighted cigarette.

¤ What is the aim of the document ?

The aim of the document is to make smokers .......... smoking.

V) Give your advice :

 I find this document convincing because ....................................................................................................................................................................................................................................................

OR

 I find this document unconvincing because ....................................................................................................................................................................................................................................................

PUBLICITE ANTI-TABAC

¤ Concerne un public de 3ème S.E.G.P.A. en fin d’année scolaire. Le projet peut paraître ambitieux mais il tend vers le niveau qui sera visé au C.A.P.

¤ Fait suite à un travail sur la cigarette réalisé par deux autres classes :

 Recherches sur le tabac (lois, composition, effets secondaires et maladies liées au tabac) réalisées en cours de SVT par les 5ème S.E.G.P.A.

 Travail sur les slogans anti-tabac réalisé en cours de français par les 4ème S.E.G.P.A.

¤ But : - créer une unité entre les classes et les matières (on peut envisager de travailler avec des collègues du collège).
- s’appuyer sur la connaissance du sujet par les élèves afin qu’ils n’aient plus à se focaliser que sur la langue

¤ Approche :

 Demander aux élèves de repérer les mots qui ne sont ni connus ni transparents.

 Leur faire chercher ces quelques mots dans le dictionnaire.

 Vérifier qu’ils ont bien compris les consignes.

 Les laisser observer le document et répondre en autonomie, individuellement ou par deux (sauf pour le V)).

 Mise en commun/correction au tableau.

 Pour le V), organiser un petit débat en français avant, et proposer un word box au tableau pour leur faciliter la tâche. Une ou deux phrases suffiront.